martes, 19 de noviembre de 2013

Projecte: APLICACIONS DIDÀCTIQUES EN EDUCACIÓ INFANTIL



El teatre negre te moltes aplicacions en educaciño infantil. Engegar un projecte per apropar aquest tipus de teatre amb infants d'infantil pot ser tota una aventura on es treballin conjuntament les capacitats del llenguatge plàstic, artístic, músical, corporal i visual. A continuació farem un breu resum de com podriem desenvolupar aquest projecte a llarg d'un trimestre o curs escolar.  Un projecte que es pot adaptar a qualsevol edat fent les modificacions pertinents.
 
El nostre projecte no consistirà en una activitat puntual, sinó que es durà a terme en diverses sessions on es faran una sèrie d’activitats, d' introducció al tema, de desenvolupament i d’avaluació, amb la finalitat que els infants adquireixin els objectius que hem previst d’una manera lúdica i divertida. El projecte es desenvoluparia de la següent manera:


• Sessió 1: 
En aquesta primera sessió, la finalitat que perseguim és introduir a través d'una activitat el tema de l' aigua.
L'activitat consisteix a recopilar una sèrie de sons de diferents elements naturals on aparegui l'aigua, com per exemple ( pluja, cataractes, tempesta, mar tranquil , onades, onatge, bombolles , bullir ... ) . Seguidament presentarem a classe els sons de manera aleatòria com a activitat auditiva - discriminatòria . És a dir posarem els sons d'un en un, i intentarem identificar quines característiques tenen aquest so (fort - fluix, ràpid- lent ... ), després de sentir els diferents sons , els nens hauran d'endevinar a què fa referència cada so, relacionant-lo amb situacions quotidianes on el podem trobar.
Per assegurar que han adquirit aquesta capacitat auditiva - discriminatòria , proposarem una segona part de l'activitat , on els tornarem a presentar els sons i ells hauran d'endevinar quina és.

• Sessió 2:
En aquesta sessió mirarem una sèrie de vídeos on apareixen diferents elements marins ( ones , algues, meduses, peixos, crancs, taurons ... ). Un cop haguem vist els vídeos , farem una assemblea per extreure una sèrie de conclusions . Veurem quins animals apareixen al vídeo , quines són les seves característiques i com és el seu moviment ( ràpid, lent, brusc, suau, estàtic, mòbil... ).
A la segona part de la sessió ens centrem en el moviment de les onades i els animals que hem vist i representarem o imitarem en gran grup aquests moviments a través del nostre cos.

• Sessió 3:
En aquesta sessió els explicarem als nens que el nostre objectiu és fer una obra de teatre i que ells seran els encarregats de construir la història i els seus personatges. Per fer-ho, utilitzarem els sons de l'aigua que vam veure a la sessió 1 i els animals que vam veure a la sessió 2 . Aquesta sessió constarà de dues parts :

1) Començarem per escoltar els sons de la sessió 1 de nou i recordar que feia referència cada so . Després ells seran els encarregats de decidir en quin ordre sortiran aquests sons en l'obra de teatre . Depenent en quin ordre surti cada so obtindrem una història diferent . exemples:
- Mar calmat / ones suaus / pluja / tempesta / mar agitat
- Tempesta / Mar agitat / pluja / ones suaus / mar calmat
Així fins una infinitat de combinacions possibles . D'aquesta manera, són els nens els que decidiran què passa a la història a través dels sons.

2) En aquesta segona part de la sessió , els nens hauran de triar, entre els animals que vam veure a la sessió 2, per decidir quins d'ells protagonitzaran l'obra teatral. Aquest exercici té com a objectiu recordar els moviments i característiques dels animals i com podem introduir-los en l'obra. Per exemple, el tauró pot menjar-se un peix, les meduses poden protagonitzar un ball perquè el seu moviment és molt suggerent , etc.

• Sessió 4:
Aquesta sessió està programada per preparar tot aquell material que necessitarem el dia de l'obra:
-Peixos: Els realitzarem amb cartolines, millor de colors fosforescents i cridaners, per millorar que cridin l' atenció en l'obra de teatre i ressaltin en la foscor.
Disposarem dels contorns dels peixos ja preparats prèviament, i així els nens només hauran de retallar amb l'ajuda del punxó.
-Medusa: Realitzarem una sola medusa entre tota la classe , amb un paraigua que ens servirà de base i paper pinotxo per fer les potes de la medusa. A continuació les enganxarem amb cel.
-Mòbil del fons marí: utilitzant els peixos fets amb cartolines fosforites, farem un mòbil de peixos, on podrem afegir petxines i cargols.
-Mar i ones : Amb el suport d'un cartró gran dibuixarem la silueta de les ones, i seguidament en petit grup, els nens aniran passant per pintar les ones del mar amb pintura plàstica i pinzells.
-Pop: es farà amb globus, un rodó per al cap i tres allargats per fer de tentacles.
-Tauró: dibuixarem a una cartolina blanca la boca del tauró i la retallarem amb unes tisores.

• Sessió 5:
Un cop tinguem tot el material preparat i com ja hem après molt sobre el tema, assajarem el teatre perquè ens surti molt bé quan ho representem davant dels pares .
Ens posarem el vestuari que utilitzarem i el material que hem elaborat a classe i practicarem les escenes i situacions que hem seleccionat i après a les sessions anterior.

• Sessió 6:
En aquesta última sessió portarem a terme l'obra teatral davant dels pares i amics que haurem convidat perquè vinguin a veure'ns . Podem quedar abans amb els nens per tenir temps suficient de disfressar-nos i fer alguns exercicis de relaxació i distensió abans de començar . Com haurem assajat molt tot sortirà a la perfecció , i si hi ha algun error tampoc passa res , perquè hem de recordar que el més important no és el resultat d'aquesta obra sinó tot el procés creatiu que porta darrere . L'objectiu final sempre ha de ser gaudir de l'aprenentatge i el treball individual i en grup . Durant aquest procés els nens hauran anat adquirint destreses creatives , artístiques i musicals que són les que hem de valorar com a mestres .

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Contribuyentes